Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu

Rekenkamer

Rekenkamer

Elke gemeente is verplicht een Rekenkamer te hebben. De Rekenkamer controleert of de gemeente het geld efficiënt besteedt en ook of ze het geld wel aan de goede dingen uitgeeft. De Rekenkamer doet dit door onderzoek te doen naar doelmatigheid, doeltreffendheid en rechtmatigheid:
• Doelmatigheid: Is het beleid efficiënt uitgevoerd?
• Doeltreffendheid: Zijn de beoogde effecten van het beleid gerealiseerd?
• Rechtmatigheid: Voldoet de uitvoering aan de wet- en regelgeving?


De Rekenkamer is een instrument voor de gemeenteraad om beter te kunnen controleren en beter verantwoording af te kunnen leggen aan de inwoners. De Rekenkamer is onafhankelijk en bepaalt zelf welke onderwerpen ze gaat onderzoeken. Ze houdt hierbij zoveel mogelijk rekening met de wensen die er in de gemeenteraad leven.


Samenstelling
Sinds november 2023 bestaat de Rekenkamer uit mw. Karin Meijer en mw. Patricia Feelders.
De directeur van de Rekenkamer is mw. Karin Meijer. Karin heeft bestuurskunde gestudeerd en een opleiding tot coach gevolgd. Ze heeft sinds 2006 een eigen coachpraktijk. Naast directeur van de Rekenkamer Uithoorn is zij voorzitter van de Rekenkamer Krimpenerwaard en voorzitter van de Rekenkamer Land van Cuijk.
De plaatsvervangend directeur van de Rekenkamer is mw. Patricia Feelders. Patricia is bedrijfskundige. Zij is naast plaatsvervangend directeur van de Rekenkamer Uithoorn werkzaam als secretaris/onderzoeker voor de Rekenkamer Krimpenerwaard en als zelfstandig onderzoeker.


Onderzoeken
De Rekenkamer heeft de afgelopen jaren onderzoek gedaan naar diverse onderwerpen. De meest recente onderzoeken zijn:
2023: Nog (meer) buurtbeheer?
2022: Kansen voor het woonbeleid
2021: Huisvesting van arbeidsmigranten


De eindrapporten van deze onderzoeken zijin te downloaden via overzichten/rekenkamer op deze site of op te vragen via griffie@uithoorn.nl.